Biopaliwa w odwrocie. Druzgocący meldunek NIK  Informacje

  • Piechociński: 3, 5 proc. wzrostu PKB po 2015 roku będzie sukcesem
  • Piechociński za likwidacją MSP. Chce powołania resortu energetyki
  • Piechociński: na spadek bezrobocia wpłynął wzrost produkcyjności gospodarki
  • Piechociński: chcemy otworzyć irański rynek ropy dla rodzimych firm
  • Jaguar wybrał Słowację. Piechociński: licytowanie się byłoby irracjonalne

Mimo zobowiązań wynikających z prawa unijnego, Polsce nie udało się upowszechnić wykorzystywania biopaliw ciekłych i biokomponentów w przewozie - ocenia Najwyższa Pokój Kontroli. Nie pomogły też ulgi podatkowe, które kosztowały budżet państwa ponad czterech mld zł.

Najwyższa Izba Kontroli w opublikowanym we wtorek raporcie podkreśliła, że w Polsce biopaliwa ciekłe są wykorzystywane dzięki niewielką skalę. Izba zauważyła, że w latach 2008–2012 ulgi podatkowe i zwolnienia z opłaty paliwowej kosztowały polskiego podatnika ponad czterech mld zł. Nie zwiększyło to jednak popytu w biopaliwa ciekłe i biokomponenty polskiego pochodzenia. Ponad połowa biokomponentów obecnych na własnym rynku pochodzi z importu. "Polskie firmy nie solidny się konkurencyjne w dziedzinie. Po latach 2010–2011 średnie koszta biokomponentów na polskim branży były niższe niż średnie koszty ich wytworzenia" - podkreślono w raporcie.

Koniec pełnego odliczenia VAT od aut "z kratką". Od dziś nowe prawo

Porażka pomimo inwestycji

NIK zwróciła uwagę, że celem wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych materiałów odnawialnych na lata 2008–2014, nadzorowanego przez resort produkcji, jest wsparcie rozwoju jak i również wykorzystania biopaliw ciekłych i biokomponentów w transporcie.

"Kontrola NIK pokazała, że cele programu nie zostały jednak osiągnięte, mimo dużego nakładu środków finansowych jak i również wysiłku instytucji państwowych zaangażowanych w jego realizację" - informuje raport.

Izba wskazała, że z pięciu zadań, które miały zwiększyć popyt na biopaliwa ciekłe, tylko w niewielkim zakresie zrealizowano dwa. Wprowadzono przymus wykorzystywania biopaliw ciekłych w administracji rządowej oraz niższe stawki opłat za użytkowanie ze środowiska.

UOKiK sprawdził stacje benzynowe. Dostrzeż, gdzie jest najgorsze benzyna

"Nie powstała jakkolwiek żadna strefa dla transportu ekologicznego, nie wprowadzono zwolnień z opłat za parkowanie, ani preferencji w obrębie zamówień publicznych dla kupna pojazdów i maszyn z silnikami przystosowanymi do spalania biopaliw ciekłych" - wylicza NIK.

Izba podkreśliła, że w latach 2009-2012 tylko 4, 6 proc. samochodów kupionych przez administrację publiczną miało silniki zharmonizowane do spalania biopaliw. Tego rodzaju auta nie ma jednak resort gospodarki, który jest koordynatorem programu promującego biopaliwa.

Brak zainteresowania

Izba zwróciła uwagę, że wytwórcy odrzucić wykorzystują całkiem swoich energii przerobowych i nie komponują nowych miejsc pracy na rejonach wiejskich. W latach 2008–2012 z 223 do 137 spadła liczba gorzelni wytwarzających alkohol etylowy. Zmniejszyło się też zatrudnienie przy produkowaniu oleju - z trzech, 2 tys. do 3 tys. etatów. Nie zmieniła się natomiast liczba ludzi pracujących w otoczeniu przemysłu olejarskiego.

Rolnicy nie zaakceptować są zainteresowani produkcją biopaliw ciekłych na potrzeby własne. Od roku 2010 taką produkcję zadeklarowało zaledwie trzech, an od 2011 - czterech.

Najwyższa Izba Kontroli

"Rolnicy nie są zainteresowani produkcją biopaliw ciekłych dzięki potrzeby własne. Od roku kalendarzowego 2010 taką produkcję zadeklarowało zaledwie trzech, an od 2011 - czterech. Powodem była konieczność pokonania kłopoty administracyjnych oraz obciążenia podatkowe" - zaznaczyła NIK.

Według Izby Polska odrzucić osiągnęła w 2012 r. wymaganego przepisami tzw. wskaźnika Narodowych Celów Wskaźnikowych (NCW), który określa minimalny udział biokomponentów i innych materiałów odnawialnych w ogólnej liczby paliw w ciągu r.. Zamiast 6, 65 proc. wyniósł on 5, 79 proc.

"Przyczyną takiego stanu rzeczy jest przedłożenie w 2011 roku wskaźnika redukcyjnego, który pozwala dzięki zgodne z prawem zredukowanie NCW przez producentów paliw" - napisano. W efekcie - zdaniem Izby - może być utrudnione osiągniecie przez Polskę poziomu dziesięciu proc. udziału energii odnawialnej w transporcie w 2020 r., do czego zobowiązuje nas unijna dyrektywa.

Będą kary?

"Polska do tej pory nie wprowadziła przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które są niezbędne do wykonania unijnej dyrektywy 2009/28/WE w sytuacji promowania stosowania energii wraz ze źródeł odnawialnych. Ostateczny termin jej wprowadzenia w los minął 5 grudnia 2010 roku" - podkreślono przy raporcie.

"Komisja Europejska po bezskutecznych monitach wniosła przeciwko Polsce skargę do odwiedzenia Trybunału Sprawiedliwości 12 czerwca 2013 roku. Domaga się nałożenia na Polskę sankcje w wysokości 133, 23 tys. euro dziennie, która będzie naliczana, jeśli Trybunał ogłosi wyrok w tej sprawie" - dodano (ustawa, po trosze wdrażająca dyrektywę, czeka dzięki podpis prezydenta - red. ).

Resort odpowiada

Jak poinformowało Ministerstwo Produkcji, dokument NIK zawiera układ uwag, co do których resort wielokrotnie odnosił się na etapie kontroli, przedkładając odpowiednie wyjaśnienia. "Większość z tych propozycji nie została jednak wykorzystana, w związku z czym okazywane w informacji o inspekcji NIK są jedynie sądowe uwagi, co - zdaniem resortu - nie odzwierciedla obiektywnie rzeczywistego stanu i aktualnej kondycji sektora związanego ze stosowaniem biokomponentów przy paliwach i biopaliwach ciekłych" - podkreśliło Ministerstwo Gospodarki.

Resort podkreślił równocześnie, że ogólna jego weryfikacja przez NIK wypadła dobrze; Izba pozytywnie odniosła się do działań Ministra Ekonomii zrealizowanych w celu wspierania, rozwoju i wykorzystania biopaliw ciekłych i biokomponentów po transporcie oraz funkcjonowania systemu kontroli jakości wprowadzanych do obrotu biopaliw ciekłych i biokomponentów.

Angielscy naukowcy uważają, że biopaliwa nie zaakceptować są tak ekologiczne, za jakie uchodzą.



Aktualności

bIEC - Wskaźnik Przyszłej Inflacji

BIEC - Wskaźnik Przyszłej Inflacji

Wskaźnik Przyszłej Inflacji w styczniu 2017 r. wzrósł o jednej, 2 pkt w stosunku do grudnia 2016. Wówczas najsilniejszy jednorazowy wzrost od marca 2011 r. - podało Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych.…...

bezrobocie w styczniu wzrosło do 6, 9 procent

Bezrobocie w styczniu wzrosło do 6, 9 procent

Projekt budżetu na 2019 dwanaście miesięcy do komisji sejmowych Koniec ze zmianą czasu? Komitet Europejska przedstawi propozycję W tę niedzielę zrobisz oferty. Potem długa przerwa Gospodarka rośnie, ale inwestycje rozczarowały Coca-Cola…...

bezrobocie na Pomorzu coraz niższe

Bezrobocie na Pomorzu coraz niższe

Nawet milion pracowników być może wyjechać z Polski. Czarny scenariusz Czarny scenariusz na rzecz gospodarki. "Ukraińcy po prostu wybiorą Niemcy" Raport: Ludzie z polski wolą pracę w obcych firmach Ponad 12 milionów…...

belgia odblokowuje rosyjskie konta. Należy zapytać o to co z Francją?  Wraz z świata

Belgia odblokowuje rosyjskie konta. Należy zapytać o to co z Francją? Wraz z świata

Rosyjskie aktywa państwowe przy Belgii, zamrożone po osądu dotyczącym byłych akcjonariuszy Jukosu, zostały odblokowane - pisze BBC News, powołując się na ministra spraw cudzoziemskich Belgii. Podczas wizyty w Chinach minister rzeczy zagranicznych…...

bartosz Marczuk o karach zbyt zatrudnianie na czarno alimenciarzy  Dla firm

Bartosz Marczuk o karach zbyt zatrudnianie na czarno alimenciarzy Dla firm

To nie są funkcjonowania, które są w będzie wywrócić pracodawcę. Chcemy, aby pracodawcy, którzy nielegalnie zatrudniają dłużników alimentacyjnych wiedzieli, że mogą współuczestniczyć w procederze okradania dzieci - rzekł w programie "Bilans" Bartosz Marczuk…...

bankowy gigant zapłaci 5 mld dol. za wprowadzanie w błąd. Najwyższe w relacji odszkodowanie  Informacje

Bankowy gigant zapłaci 5 mld dol. za wprowadzanie w błąd. Najwyższe w relacji odszkodowanie Informacje

Sekretarz energii USA chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" CIA uruchomiła konto na popularnym serwisie społecznościowym. Dwa powody Chcą wprowadzić opłaty za wjazd na "najbardziej krętą uliczkę świata" Lot trwa blisko…...