E-commerce a zmiany w aeronautycznym transporcie cargo

E-commerce rozkręca się w tempie, jakiego nikt nie mógł założyć. Jego wpływ na aeronautyczny transport cargo może okazać się niszczycielski, jeśli linie aeronautyczne nie zareagują. Taką tezę stawia Michael Sales w książce "Aviation Logistics. The Dynamic Partnership of Freight and Supply Chain".

O tym, że wymiana handlowa w internecie zmienił środek, w jaki dokonujemy ofert, nie trzeba już konkternego przekonywać. Wystarczy spojrzeć na zamykające się tradycyjne sklepiki, niekończące się wyprzedaże i rabaty. Nierzadko klient do tradycyjnego sklepu idzie tylko po to, by artykuł obejrzeć, przymierzyć, a następnie zamówić przez internet spośród dostawą do domu... lub do tego samego sklepu internetowego, za niższą cenę.

Wartość amerykańskiego rynku zakupów online od 2014 roku wzrosła o 15 proc., natomiast na koniec grudnia ma możliwość przekroczyć 370 mld dol. W Wielkiej Brytanii, na największym rynku e-handlu na starym kontynencie, wartość ta wydaje się być wyceniana na 300 mld dol.

W księdze Sales pisze, że e-commerce zdominowany jest przez 2-ie kategorie firm: operatorów pocztowych i tzw. integratorów, innymi słowy platformy dzięki którym towary są widoczne i osiągalne na e-rynku, m. in. Alibaba, eBay czy Amazon. Podkreśla, że w nieodległej przyszłości millenialsi większości swoich zakupów będą dokonywać przez internet.

To wyzwanie także dla linii lotniczych, które - transportując towary na całym świecie - mają obowiązek dostosować się do zmieniającego się modelu handlu. Tymczasem Sales zauważa, dzisiejszy obraz tegoż sektora, w dużej mierze jest wynikiem obowiązujących od dekad zasad i umów.

Zobacz też: Co oprócz pasażerów przewożą w samolotach linie lotnicze

"Tradycyjne lotnicze cargo nie może konkurować na rynku zdominowanym przez dostawy indywidualnych przesyłek o średniej powadze zaledwie 500 gramów" a mianowicie pisze Sales i wykrywa, że wyjściem z tejże sytuacji jest większa użycie, jaką przewoźnicy mieliby grać również w dziedzinie handlingu, czyli operacji naziemnych. Według niego, ci którzy nie zaakceptować zdefiniują na nowego swojego biznesu, przegrają.

Foto: Kogan Page

E-commerce i oryginalne wyzwania dla lotniczego cargo

Sales w swojej książce wymienia siedem wyzwań dla linii lotniczych, lotnisk i przedsiębiorstw handlingowych, związanych ze odmianą globalnego modelu handlu i rosnącym znaczeniem e-commerce:

Zyski. Poprawnie przeprowadzona transformacja, zdaniem Salesa, doprowadzi, że stawki będą wyżej obecnie obowiązujących cen, ponieważ klient będzie chciał zapłacić za usługę, której chce.

Szybkość dostawy. Dzięki współpracy branży z platformami, linie lotnicze mogą być szybszym dostawcą niż spółki pocztowe, a także swobodniej dostępne dla sprzedawców.

Bezpieczeństwo. Rosnący udział przesyłek od indywidualnych nadawców wystawiających towary na e-platformach, powoduje, że muszą one stanowić badane przed załadunkiem na pokład samolotu - w przeciwieństwie do poczty, pisze Sales.

Kradzieże jak i również zaginięcia. Zdaniem twórcy, tu przewaga lotniczego cargo jest bezdyskusyjna - skromniej zaginięć i kradzieży, mniej skarg klientów.

Kontrola procesu. Sales dowodzi, że linie lotnicze muszą przejąć kontrolę nad przebiegiem, w ścisłej współpracy spośród firmami handlingowymi, dostawcami dzięki odcinku "ostatniej mili". W tym celu potrzebna wydaje się być długoterminowa strategia.

Logistyka zwrotów. Szóstym zadaniem są zwroty, nieodebrane paczki, cła, których skala razem z rozwojem branży stanie się rosnąć.

IT i technologia. Według Salesa konieczne są większe nakłady na rozwój i zastosowania technologii, z których sporo już istnieje. To a będzie możliwe, gdy sfera usług zmieni funkcjonujące łańcuchy dostaw. "Pytanie tylko, które linie lotnicze, lotniska i firmy handlingowe będą wieść prym. Który pierwszy zaoferuje nowe produkty, będzie zwycięzcą" - pisze.

Przyszłość lotniczego cargo

Michael Sales przypomina, że ludzkość eksperymentowała z powietrznym transportem "od ponad 2 tys. lat - spośród chińskimi latawcami, średniowiecznymi balonami, XX-wiecznym Zeppelinem, aż do odwiedzenia ery mechanicznych lotów jak i również samolotów odrzutowych".

Jaka będzie przyszłość? DHL testuje doręczanie przesyłek helikopterami, Amazon pracuje nad bezpośrednimi dostawami za pośrednictwem dronów. Niewykluczone, iż w niedalekiej przyszłości to samoloty obciążenie jako pierwsze polecą bez pilotów.



Aktualności

dymisja Szymona Kołeckiego

Dymisja Szymona Kołeckiego

Prezes Polskiego Związku Podnoszenia Ciężarów Szymon Kołecki podał się do odwiedzenia dymisji. Stało się to, jak tylko ujawniono, że biorący udział w igrzyskach olimpijskich w Rio de Janeiro sztangista Tomasz Zieliński…...

drużyna Fenix 3. na Turnieju Młodych Fizyków w Singapurze

Drużyna Fenix 3. na Turnieju Młodych Fizyków w Singapurze

Drużyna z Polski odniosła ogromny sukces w Międzynarodowym Turnieju Młodych Fizyków w Singapurze, zajmując 3 miejsce. Ekipa składa się z uczniów, którzy dopiero co rozpoczęli naukę w liceum. Dzięki temu zwycięstwu…...

dostałeś wezwanie z urzędu skarbowego? Podpowiadamy, jak się zachować

Dostałeś wezwanie z urzędu skarbowego? Podpowiadamy, jak się zachować

"Biznes dla Ludzi". Odwołany lot - jakie posiadamy prawa? "Biznes gwoli Ludzi". Nowe otwarcie na rzecz Modlina "Biznes dla Ludzi". Zmiany w związku z RODO "Biznes dla Ludzi". Na…...

dopłaty do czynszów mieszkaniowych, plan trafił do konsultacji  Nieruchomości

Dopłaty do czynszów mieszkaniowych, plan trafił do konsultacji Nieruchomości

300 plus w nowej odsłonie. "Większa pewność co do jego ciągłego funkcjonowania" Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Będzie inna propozycja Cztery śmigłowce za ponad 1, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco nasze…...

dolar rośnie. Mocniejszy wobec każdego walut  Ze świata

Dolar rośnie. Mocniejszy wobec każdego walut Ze świata

"To rekord! ". Ambasador USA o handlu z Polską Amerykanie zadowoleni z wizyty w Pekinie. "Rozmowy przebiegają bardzo właściwie! " Trump grozi wycofaniem USA ze Światowej Organizacji Handlu USA wstępnie…...

dochody Państwa Islamskiego  Ze świata

Dochody Państwa Islamskiego Ze świata

Dżihadyści śpią na pieniądzach. Zobacz, z czegoż finansuje się terroryzm Francuskie linie lotnicze tracą miliony. Po zamachach w Paryżu Tzw. Państwo Islamskie jak na przykład sprawna machina biurokratyczna Portret rekruta…...