E-commerce a zmiany w aeronautycznym transporcie cargo

E-commerce rozkręca się w tempie, jakiego nikt nie mógł założyć. Jego wpływ na aeronautyczny transport cargo może okazać się niszczycielski, jeśli linie aeronautyczne nie zareagują. Taką tezę stawia Michael Sales w książce "Aviation Logistics. The Dynamic Partnership of Freight and Supply Chain".

O tym, że wymiana handlowa w internecie zmienił środek, w jaki dokonujemy ofert, nie trzeba już konkternego przekonywać. Wystarczy spojrzeć na zamykające się tradycyjne sklepiki, niekończące się wyprzedaże i rabaty. Nierzadko klient do tradycyjnego sklepu idzie tylko po to, by artykuł obejrzeć, przymierzyć, a następnie zamówić przez internet spośród dostawą do domu... lub do tego samego sklepu internetowego, za niższą cenę.

Wartość amerykańskiego rynku zakupów online od 2014 roku wzrosła o 15 proc., natomiast na koniec grudnia ma możliwość przekroczyć 370 mld dol. W Wielkiej Brytanii, na największym rynku e-handlu na starym kontynencie, wartość ta wydaje się być wyceniana na 300 mld dol.

W księdze Sales pisze, że e-commerce zdominowany jest przez 2-ie kategorie firm: operatorów pocztowych i tzw. integratorów, innymi słowy platformy dzięki którym towary są widoczne i osiągalne na e-rynku, m. in. Alibaba, eBay czy Amazon. Podkreśla, że w nieodległej przyszłości millenialsi większości swoich zakupów będą dokonywać przez internet.

To wyzwanie także dla linii lotniczych, które - transportując towary na całym świecie - mają obowiązek dostosować się do zmieniającego się modelu handlu. Tymczasem Sales zauważa, dzisiejszy obraz tegoż sektora, w dużej mierze jest wynikiem obowiązujących od dekad zasad i umów.

Zobacz też: Co oprócz pasażerów przewożą w samolotach linie lotnicze

"Tradycyjne lotnicze cargo nie może konkurować na rynku zdominowanym przez dostawy indywidualnych przesyłek o średniej powadze zaledwie 500 gramów" a mianowicie pisze Sales i wykrywa, że wyjściem z tejże sytuacji jest większa użycie, jaką przewoźnicy mieliby grać również w dziedzinie handlingu, czyli operacji naziemnych. Według niego, ci którzy nie zaakceptować zdefiniują na nowego swojego biznesu, przegrają.

Foto: Kogan Page

E-commerce i oryginalne wyzwania dla lotniczego cargo

Sales w swojej książce wymienia siedem wyzwań dla linii lotniczych, lotnisk i przedsiębiorstw handlingowych, związanych ze odmianą globalnego modelu handlu i rosnącym znaczeniem e-commerce:

Zyski. Poprawnie przeprowadzona transformacja, zdaniem Salesa, doprowadzi, że stawki będą wyżej obecnie obowiązujących cen, ponieważ klient będzie chciał zapłacić za usługę, której chce.

Szybkość dostawy. Dzięki współpracy branży z platformami, linie lotnicze mogą być szybszym dostawcą niż spółki pocztowe, a także swobodniej dostępne dla sprzedawców.

Bezpieczeństwo. Rosnący udział przesyłek od indywidualnych nadawców wystawiających towary na e-platformach, powoduje, że muszą one stanowić badane przed załadunkiem na pokład samolotu - w przeciwieństwie do poczty, pisze Sales.

Kradzieże jak i również zaginięcia. Zdaniem twórcy, tu przewaga lotniczego cargo jest bezdyskusyjna - skromniej zaginięć i kradzieży, mniej skarg klientów.

Kontrola procesu. Sales dowodzi, że linie lotnicze muszą przejąć kontrolę nad przebiegiem, w ścisłej współpracy spośród firmami handlingowymi, dostawcami dzięki odcinku "ostatniej mili". W tym celu potrzebna wydaje się być długoterminowa strategia.

Logistyka zwrotów. Szóstym zadaniem są zwroty, nieodebrane paczki, cła, których skala razem z rozwojem branży stanie się rosnąć.

IT i technologia. Według Salesa konieczne są większe nakłady na rozwój i zastosowania technologii, z których sporo już istnieje. To a będzie możliwe, gdy sfera usług zmieni funkcjonujące łańcuchy dostaw. "Pytanie tylko, które linie lotnicze, lotniska i firmy handlingowe będą wieść prym. Który pierwszy zaoferuje nowe produkty, będzie zwycięzcą" - pisze.

Przyszłość lotniczego cargo

Michael Sales przypomina, że ludzkość eksperymentowała z powietrznym transportem "od ponad 2 tys. lat - spośród chińskimi latawcami, średniowiecznymi balonami, XX-wiecznym Zeppelinem, aż do odwiedzenia ery mechanicznych lotów jak i również samolotów odrzutowych".

Jaka będzie przyszłość? DHL testuje doręczanie przesyłek helikopterami, Amazon pracuje nad bezpośrednimi dostawami za pośrednictwem dronów. Niewykluczone, iż w niedalekiej przyszłości to samoloty obciążenie jako pierwsze polecą bez pilotów.



Aktualności

firmy przygotowują się na przejęcie OFE. Tak uciekają poprzednio politykami PiS  Pieniądze

Firmy przygotowują się na przejęcie OFE. Tak uciekają poprzednio politykami PiS Pieniądze

Reforma emerytur w rządowej zamrażarce. "Decyzja nie zaakceptować została podjęta" Co w dalszym ciągu z reformą OFE? Emerytalna rewolucja przyspiesza. Rząd szykuje zmiany dla pracowników OFE znikną z sektorze.…...

fE: gospodarstwa domowe mogłyby zaoszczędzić na energii  Surowce

FE: gospodarstwa domowe mogłyby zaoszczędzić na energii Surowce

Rachunki za prąd mogłyby spaść nawet o 160 zł rocznie, czyli na temat ok. 11 proc. - przekonują eksperci Forum Ciepła. Wystarczy, by odbiorcy osobni mieli informacje kiedy jak i również…...

faraday Future zaprezentował samochód FFZERO1  Tech

Faraday Future zaprezentował samochód FFZERO1 Tech

W środę w Las Vegas ruszają targi CES (Consumer Electronics Show) - międzynarodowa wystawa sprzętu elektronicznego, która to przyciąga największe firmy i najlepszych specjalistów z na całym świecie. Ale pierwszą sensację obecnie dzisiaj…...

facebook - livemap - mapa relacji na żywo

Facebook - livemap - mapa relacji na żywo

Relacje live na Facebooku były strzałem w dziesiątkę - skwapliwie korzystają wraz z nich zarówno media, politycy, biznes, jak i osobni użytkownicy. Ale dopiero odwzorowanie wszystkich live'ów na FB pokazuje…...

ewakuacja lotniska w Londynie

Ewakuacja lotniska w Londynie

Lotnisko po Londynie zostało ewakuowane, na tym, jak 26 podróżnych uskarżało się na bariery z oddychaniem. Dwie osoby zabrano do szpitala - informuje BBC. Obecnie lotnisko wróciło do normalnej robocie. Istniało podejrzenie…...

europejski rynek piłkarski - referat Deloitte

Europejski rynek piłkarski - referat Deloitte

Piłka nożna to nie tylko wielkie emocje sportowe, ale także wielkie pieniądze. W okresie 2015/2016 przychody europejskiego rynku futbolowego zbliżyły się do odwiedzenia kwoty 25 mld euro - wynika z 26.…...